12 stycznia 2015

być VAT-owcem


Witam moich czytelników !

W dzisiejszym poście rozważę kwestię dotyczącą podatku VAT. Odpowiem również na pytanie, czy warto być vat-owcem?






Bycie VAT-owcem ma zarówno swoje dobre jak i złe strony. W niektórych przypadkach jest wręcz wskazane, w innych powoduje, że u podatnika zostaje w kieszeni mniej pieniędzy.


Jeżeli większość Twoich klientów to firmy będące vat-owcami -Twój wybór jest prosty - wybierz podatek VAT, ponieważ nie tylko ułatwi Ci to współpracę z obecnymi klientami, jak również pomoże w pozyskiwaniu nowych. Rejestracja do VAT odbywa się za pomocą drugu VAT-R, po złożeniu wniosku stajesz się podatnikiem vat czynnym.


Z czego możemy odliczyć vat?
Większość osób zastanawia się z czego tak właściwie można odliczyć podatek vat. Oczywiście vat odliczamy od towarów zakupionych na sprzedaż, od materiałów zużywanych do wytworzenia danego towaru lub wykonania usługi oraz wszelkich rzeczy niezbędnych nam do prowadzenia działalności gospodarczej. Kreatywna księgowość pozwala jednak na "odzyskanie" większej wartości vat-u, mając na uwadze to, iż prawie każdy zakup można przyporządkować do rodzaju naszej działalności. 
Dodatkowo możemy odliczyć vat od:
-faktur za czynsz, energię elektryczną, ogrzewanie jeżeli wykonujemy działalność w pomieszczeniu
- faktur za telefon, samego zakupu telefonu
- zakupu środków trwałych, maszyn, narzędzi
- zakupu wyposażenia biura (wszelkiego rodzaju komputery, drukarki, skanery, biurka)
- zakupu art. biurowych 
-zakupu materiałów pomocniczych , art. przemysłowych
- zakup odzieży ochronnej oraz niektórych art. spożywczych (jeśli zatrudniamy pracowników)
- zakupu paliwa: 
  • 100% vat-u z faktury zakupu -  tylko, jeżeli pojazd jest pojazdem specjalnym, lub spełnia wymagania ustawy o VAT, lub został zgłoszony w Urzędzie Skarbowym za pomocą druku VAT-26 jako pojazd wykorzystywany tylko i wyłącznie do działalności gospodarczej
  • 0% vat-u - jeżeli samochód nie spełnia wymagań ustawy o VAT lub nie został zgłoszony jako samochód wykorzystywany tylko do działalności gospodarczej 
UWAGA! Sytuacja zmienia się w lipcu 2015 roku, kiedy to będzie można odliczyć 50% vat-u od zakupu paliwa, nawet jezeli wykorzystujemy samochód do celów mieszanych, czyli zarówno prywatnie jak i w działalności.

- zakupu art. motoryzacyjnych oraz usług związanych z naprawą samochodu:
  • 100% vat-u jeżeli pojazd jest wykorzystywany tylko i wyłącznie do działalności gospodarczej, spełnia wymagania ustawy o VAT lub jest zgłoszony u Urzędzie
  • 50%  vat-u - jeżeli samochód nie spełnia wymagań ustawy o VAT, nie został zgłoszony jako samochód wykorzystywany do działalności gospodarczej
W kwestii odliczenia vat-u zarówno od paliwa oraz art. motoryzacyjnych odsyłam do obszernego wyjaśnienia tego tematu. KLIK


Plusy:
- status vat-owca jest atutem w relacjach biznesowych
- łatwiejsza współpraca z kontrahentami będącymi firmami (tu: udział w przetargach, niższe ceny towarów – istotny jest bowiem rzeczywisty koszt usługi w kwocie netto)
-możliwość pomniejszenia podatku należnego (od sprzedaży) od podatku naliczonego (od zakupów związanych z prowadzoną działalnością),

Minusy:
- skomplikowane, często nieprecyzyjne przepisy dotyczące podatku VAT, które dość często ulegają zmianie
- podatnik musi wiedzieć, kiedy powstaje obowiązek podatkowy, jakiej powinien użyć stawki vat, a także kiedy i jaki VAT od zakupów może odliczyć
- jeżeli będziemy wnioskować do US o zwrot podatku VAT mamy murowaną kontrolę z Urzędu Skarbowego
- konieczność pamiętania o obowiązku składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K w terminie.

Jak to wygląda w praktyce bez vat-u a jak z vat-em? 

Prosty przykład:
Kupujesz materiały i usługi potrzebne Ci w działalności:
wartość netto: 2000 zł 
vat 23%: 460 zł
wartość brutto: 2460 zł
bez vat-u: interesuje Cię wartość brutto i taką musisz zapłacić dostawcy. 
z vat-em: płacisz oczywiście wartość brutto, ale vat w wysokości 460 zł, zostanie w deklaracji VAT-7 wykazany jako vat naliczony, możliwy do odliczenia, więc w rzeczywistości kosztuje Cię to wartość netto.
Sprzedajesz towar lub usługę opodatkowaną stawką 23% w wysokości 4920 zł brutto.
bez vat-u: nie interesuje Cię podatek vat, od zakupów nie odliczyłeś podatku, od sprzedaży również podatku do Urzędu Skarbowego nie odprowadzasz.
z vat-em: i tutaj musisz już martwić się podatkiem vat, ile zapłacisz?
Zakup: 
          netto: 2000 zł
          vat 23% (naliczony): 460 zł
          brutto: 2460 zł
Sprzedaż:
          netto: 4000 zł
          vat 23% (należny) : 920 zł 
          brutto: 4920 zł
VAT do zapłaty:  920 zł - 460 zł = 460 zł - tyle zapłacimy podatku vat będąc vat-owcem. 

Oczywiście w przypadku odwrotnym, kiedy to zakupy są większe od sprzedaży wystąpi nadwyżka vat-u, którą przenosi się na kolejny okres rozliczeniowy. Ale chyba nikt nie chciałby, żeby sprzedaż była mniejsza od zakupów ?;)



Opłaty:

  • UWAGA! od stycznia 2015 roku rejestracja do VAT jest bezpłatna. Obowiązek uzyskiwania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego został zniesiony. Przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o wydanie potwierdzenia rejestracji i w takim przypadku jest zobowiązany wnieść opłatę skarbową w wysokości 170 zł.
Terminy:
  • do 25 każdego miesiąca składamy deklarację za miesiąc poprzedni ( przy rozliczaniu vat-u miesięcznie)
  • do 25 każdego kwartału składamy deklarację za poprzedni kwartał ( przy rozliczaniu vat-u kwartalnie ) 
  • jeżeli likwidujemy firmę, mamy 7 dni od dnia likwidacji firmy na złożenie VAT-Z, czyli wniosku o wyrejestrowanie z vat-u
Deklaracje:
  • VAT-R (rejestracja do VAT)
  • VAT-7 (przy rozliczaniu miesięcznym)
  • VAT-7K (przy rozliczaniu kwartalnym)
  • VAT-Z (wyrejestrowanie z VAT)


Tym postem skończyliśmy zagadnienia związane z podatkiem VAT. 
Wiemy już również jak rozliczać podatek dochodowy. O czym teraz powinniśmy pomyśleć? Tego dowiecie się w następnym poście.

Pozdrawiam :)

8 komentarzy:

  1. Świetny artykuł! masz ogromną wiedzę i bardzo fajnie wszystko wyłożyłaś :) Ja mam swoją działalność od kilkunastu miesięcy i moim wybawieniem i w sumie jedynym sposobem rozliczania się, który w miarę ogarniam jest księga przychodów i rozchodów. Mam później nadzieję, że będzie mnie stać na jakąś dobrą księgową, która ogarnęłaby mój bałagan :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja korzystam z usług Warszawskiego księgowego i jestem bardzo zadowolony. Osobiście nie mam czasu aby wszystko podliczać, zwłaszcza, że słabo się na tym znam. To accounting services poland Jeżak, pozdrawiam

      Usuń
  2. Wg mnie to tak średnio opłacalne, przejście na vat liczy się też z wieloma innymi kwestiami o których nikt nie mówi ;)
    ______
    Kasyiprogramy

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś miałem straszne problemy ze sprawami księgowymi. Na szczęście znalazłem serwis www.eRachuba.pl www.eRachuba.pl i wszystkie kłopoty zniknęły jak ręką odjął.

    OdpowiedzUsuń
  4. Biuro rachunkowe www.eRachuba.pl? Świetni fachowcy – kiedy się do nich zgłosiłem od razu służyli pomocą.

    OdpowiedzUsuń
  5. Moim zdaniem warto jest skorzystać z pomocy kogoś doświadczonego. Doradca podatkowy może świetnie pomóc i rozwinąć firmę. Poczytajcie na stronie http://www.trinet.com.pl/zmiany-w-podatkach-kiedy-warto-skorzystac-z-pomocy-specjalisty/ na temat tego kiedy warto skorzystać z takiej specjalistycznej pomocy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Prowadzisz firmę, płacisz podatki? Koniecznie korzystaj ze wsparcia biura rachunkowego które będzie sprawowało nadzór nad wszystkimi dokumentami. Ja polecam szczególnie współpracę z https://wzpartners.pl/, zarówno stacjonarnie jak i online. To najlepsze biuro, rodzinna firma, podchodzą indywidualnie do każdego klienta.

    OdpowiedzUsuń
  7. Porównywarka kont - Twoje skrzydła w świecie finansów. Odkryj najlepsze oferty, podnieś lot swoich oszczędności. http://nabiznes.pl/

    OdpowiedzUsuń